Vinprovning: Nyheter till Systembolaget

av | nov 14, 2021 | Artikel, Provning | 0 Kommentarer

Igår kväll höll Munskänkarna provning av nyheter till Systembolaget. Provningen tog plats på Stockholms Vinkällare i Vasastan.

När vi kom fram till adressen så var det kö ut till gatan av nyfikna vinentusiaster, men efter någon minut så öppnades dörrarna och vi kunde hitta ett par platser vid ett av de många borden som stod utspridda i tre olika rum.

Vi fick en lista över de viner som kunde provas och ett par glas.

Vinerna

Vincent Careme, Vouvray Brut, 2019

189 kr styck

Frankrike, Loire, Vouvray

Druvor: 100% Chenin Blanc

Alkohol: 13% abv.

Jordmån: Flinta och lera

En helt ok Cremant de Loire. Fräsch och med en härlig mousse. Ganska enkel i smaken. Det finns bättre Cremant de Loire för mindre pengar.

Munskänkarnas recension:

God doft med gula frukter, citrus och mineral i tonerna. Torr, fruktig smak med ganska yvig mousse, nyanserade aromer, bra syra och rent gott slut med inslag av mineral.

3600 flaskor till Sverige.

de Saint-Gall, Blanc de Blancs Grand Cru Brut, 2013

349 kr styck

Frankrike, Champagne

Druvor: 100% Chardonnay

Jordmån: Kalksten

Fräsch och yvig med den där typiska Champagne-doften av rostat bröd och brioche, frisk citrus och äpplen. Allt detta med härligt kittlande små bubblor.

Munskänkarnas recension:

Djup, utvecklad doft med persika, gult och grönt äpple, citrus, bröd och mineral i djupa toner. Torr, utvecklad och komplex smak med krämig mousse, stram syra, bra balans och ihållande längd samt rent, fint slut med uttalad mineralkaraktär.

3600 flaskor till Sverige.

Ekam Riesling Albariño, Castell d’Encus, 2019

279 kr styck

Spanien, Katalonien, Costers del Segre

Druvor: 85% Riesling och 15% Albariño

Öppen, fruktig och utvecklad doft med grönt äpple, päron, vit persika, lime och mineral i tonerna. Medelfyllig, torr, fint fruktig och utvecklad smak med nyanserade toner, behärskat stram syra, utmärkt längd och rent, gott slut.

420 flaskor till Sverige.

Oxer Bastegieta Zenigaonaindia, Marko Loretxoa, 2019

265 kr styck

Spanien, Baskien, Bizkaiko Txakolina

Druvor: 50% Hondarribi Zuri Zerratia, 35% Hondarribi Zuri och 15% Izkiriota Txikia

Alkohol: 13% abv.

Jordmån: Lerjord och kalksten samt en liten del skiffer

Öppen, lite utvecklad doft med gula frukter, nötter, vitvinbär, vax och citrus i tonerna. Medelfyllig, torr, fruktig behärskat stram smak med bra syra, nyanserade aromer och riktigt fin längd. Vin av Petit Corbu, Gros Corbu och Petit Manseng.

360 flaskor till Sverige.

Chat Sauvage, Pinot Noir, 2018

149 kr styck

Tyskland, Rheingau

Druvor: 100% Pinot Noir

Jordmån: Skiffer

Öppen och utvecklad doft med hallon, smultron, röda vinbär, fat och choklad. Medelfyllig smak med fruktig början, eksträvt mittparti med fin, balanserad syra, mycket bra längd och småvarmt slut. Druvtypiskt.

1200 flaskor till Sverige.

Te Kairanga, Estate Pinot Noir, 2019

Lanserades 5 oktober, 2021
175 kr styck

Nya Zeeland, Wairarapa, Martinborough

Druvor: 100% Pinot Noir

En stabil Pinot Noir från Nya Zealand. Alla klassiska toner av röd frukt, lite örter och kryddor med en aning av ek. Tyvärr inte så minnesvärt. Jag kan komma på många andra Pinot Noir i samma prisklass som är mer minnesvärda.

Munskänkarnas recension:

Öppen, rödfruktig doft med jordgubbar, trädgårdshallon, fat och lätta kryddtoner. Medelfyllig, fin fruktig smak med nyanserade aromer, mjuka tanniner, fin syra, bra längd och gott slut. Druvtypiskt.

L’Authentique, Château Pineraie, 2015

Lanserades 27 oktober, 2021
199 kr styck

Frankrike (sydväst), Cahors

Druvor: 100% Malbec

Jordmån: Grus, lera och sand

Inte riktigt min grej. För tung och överdrivet extraherat. Kvaliteten på detta vin är högt, det är mer fråga om min egen preferens. Gillar man blytunga viner så är det här för dig. Varm, syltig mörk frukt, supermörk och intensiv på alla sätt. Trologtvis har det tillsatts ekbitar i vinet för att öka smak och arom av ek då jag hittade små bitar av kolsvarta sågspån i botten av glaset.

Munkänkarnas recension:

Utvecklad doft med svarta vinbär, blåbär, blå plommon, fat, lite örter och mörk choklad. Medelfyllig, god, utvecklad och avrundad smak med integrerade tanniner, fin, balanserad syra och tilltagen längd. Bra karaktär.

7200 flaskor till Sverige.

Château Montus, 2017

Lanserades 5 oktober, 2021
259 kr styck

Frankrike (sydväst), Madiran

Druvor: Tannat och Cabernet Sauvignon

Alkohol: 14% abv.

Jordmån: Lerjord

Djupa färger och smaker i denna Cabernet Sauvignon och Tannat blend. Jag har provat denna ett par gånger förut, och med rätt mat, levererar detta vin verkligen.

Munkänkarnas recension:

Öppen och utvecklad doft med plommon, svarta vinbär och andra mörka bär, fat och choklad. Rätt fyllig, rik smak med god kropp, stadig struktur med mogna tanniner och bra syra, utmärkt längd med komplexa aromer och fast slut.

10 200 flaskor till Sverige.