Tillfälligt Sortiment 8 April, 2022

av | apr 4, 2022 | Fyra Tips | 0 Kommentarer

På fredag släpps 30 nya viner, nedan hittar du våra fyra tips.

Vill du se alla viner som släpps på fredag, har vi lagt till en knapp som leder till alla viner som släpps.

Fredag den 8e April, 2022

Catena, Agrelo Cabernet Sauvignon, 2019

Argentina, Cuyo, Mendoza, Tupungato

Druvor: 100% Cabernet Sauvignon

Detta var ett av vinerna vi provade tillsammans på Argentina-provningen den 16e december förra året, men då var det en 2018. De fanns bara att köpa i en låda om tre viner, men nu släpps de som lösa flaskor.

Som jag minns det så var de en ganska klassisk Cabernet Sauvignon gjord på ganska mogna druvor, vilket gav den en fyllig och rund smak, men med alla de klassiska tonerna av svarta vinbär och björnbär med lite läder och vanilj från den amerikanska eken i bakgrunden.

Riktigt bra, speciellt i denna priskategori.

Tupungato ligger i Mendoza, i västra Argentina. Druvorna till detta vin kommer från vingården Agrelo som ligger cirka 950 meter över havet.

Tre dagars inledande kallmaceration vid 10ºC. Musten jäser därefter 20 dagar följt av ytterligare tio dagars skalmaceration. Detta vin har lagrats ett år på ekfat, varav 35 procent var nya. 85 procent av faten var franska och 15 procent var amerikanska ekfat.

Mycket fruktig, nyanserad smak med tydlig fatkaraktär, inslag av svarta vinbär, choklad, plommon, tobak, kaffe, mörka körsbär och vanilj.

Creation, Reserve Chardonnay, 2020

Sydafrika, Western Cape, Cape South Coast, Walker Bay

Druvor: 100% Chardonnay

På vår Sydafrika-resa tidigare i år provade vi lite härliga viner från Valker Bay som ligger lite söderut längs kusten från kapstaden. Klimatet är lite svalare där och de klassiska Bourgogne-druvorna trivs bra där.

Ofta får Chardonnay-vinerna från Walker Bay en aningen mer tropisk ton än sina franska kusiner. Annars är det ganska klassiskt Burgundiskt.

Fylliga, runda smaker av gula frukter. Ett vin som passar väl till väldigt många typer av mat. Glöm bara inte at ta ut den från kylen ungefär en halvtimme innan middagen. (servera inte för kallt)

Distriktet Walker Bay ligger drygt 10 mil sydöst om Kapstaden. Druvorna till detta vin kommer från producentens vingårdar på 350 meters höjd över havet i Hemel-en-Aarde nära staden Hermanus.

Druvorna krossades och pressades och musten fick sedan jäsa vid 18 grader på franska ekfat om 225 liter. Omrörning av jästfällningen, så kallad bâtonnage utfördes varannan vecka. Vinet har lagrats tio månader på franska ekfat om 225 liter varav 40 procent var nya och resterande fat var ett år gamla.

Nyanserad, fruktig, mycket frisk smak med fatkaraktär, inslag av gula äpplen, ananas, grillad citron, valnötter, kardemumma och vanilj.

Ca’ di Pian, La Spinetta, 2017

Italien, Piemonte, Barbera d’Asti

Druvor: 100% Barbera

Ett vin som får oss att längta till grillkvällar när väder och temperatur tillåter. La Spinetta brukar man aldrig bli besviken på, så detta vin kommer vi att hänga på låset för att köpa en flaska av.

Mustigt, kryddigt, körsbärigt och sådär man vill ha det när man upptäcker att vårkvällen tyvärr fortfarande är lite för kylig så man tar med sig den grillade maten inomhus efter ett tappert försök.

Området Barbera d’Asti ligger i regionen Piemonte, i nordvästra Italien. Druvorna till detta vin kommer från vingårdar runt städerna Castagnole delle Lanze (Piani), Costigliole d’Asti och Montegrosso d’Asti.

Cirka två veckors jäsning och skalmaceration i temperaturkontrollerade tankar. Därefter tappas vinet över på franska ekfat för malolaktisk omvandling och lagring. Vinet har lagrats ett år på franska ekfat följt av ytterligare tre månader på flaska hos producenten.

Nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, lakrits, salvia, kakao, plommon, nötter och svart te.

Château Talbot, 2019

Frankrike, Bordeaux, Haut-Médoc, Saint-Julien

Druvor: 68% Cabernet Sauvignon, 26% Merlot, 5% Petit Verdot

Jag fick tag i ett par flaskor av detta vin av årgång 2017 för att tag sedan och provade en av dem för inte så länge sedan. Oj, vilket vin! Men jag skulle nog låta det ligga några år till. Kanske något att lägga undan och glömma bort i 5-10 år?

Jag vet att det är rejält mycket pengar. Jag vet också att detta vin har gått upp i pris med ca 100 kronor flaskan per år den senaste tiden, så har ni möjlighet, köp en flaska och lägg undan som sagt. Dundervin!

Saknas

Info från Importören:

Från den mest pålitliga appellationen på Medoc-halvön kommer denna klassiska Bordeaux från slottet Talbot och årgången 2019. Perfekt att lägga i källaren eller lufta ordentligt och dricka till köttbiten.
James Suckling 94-95 poäng

Doft och smak
Doften är koncentrerad med varma röda och svarta vinbär, solmogna plommon och björnbär med en touche av cigarrlåda och örter. Smaken är koncentrerade och mogen med finkorniga tanniner och en något jordig karaktär som bryts upp av frukten och fräschören.

Passar till
Njut till klassisk mat av lamm, nöt eller vilt, gärna med inslag av örter och gräddsås. Passar även till smakrika grytor och stekar.

Lagringspotential
Från nu till 2035

Servera vid 16-18 grader i glas med stor kupa.