Fyra tips: tillfälligt sortiment 3 december, 2021

av | nov 19, 2021 | Fyra Tips | 0 Kommentarer

Jag har kollat igenom vad som kommer och valt ut några viner som jag personligen tycker ser extra spännande ut. Några kan jag ha provat tidigare, men andra är jag bara lite mer nyfiken på.

Pietramore, Métode Ancestrale Trebbiano, 2020

Nr 94131 – 149 kr

Italien, Abruzzerna, Colli Aprutini

Druvor: 100% Trebbiano

Alkohol: 12% abv.

Ett mousserande vin där vinet har fått jäsa färdigt i flaskan. Detta är en väldigt gammal metod som kallas Méthode Ancestrale. Ibland dyker det upp härliga viner som dessa på tillfälligt sortiment, och de är ju ett roligt och busigt alternativ till något annat bubbel.

Systembolagets beskrivning:

Fruktig, mycket frisk smak med inslag av gula plommon, vita vinbär, mineral, ljust bröd och grapefruktskal.

Peter Jakob Kühn, Riesling Sekt, 2017

Nr 94130 – 229 kr

Tyskland, Rheingau

Druvor: 100% Riesling

Alkohol: 12% abv.

Riesling är ju en fantastisk druva som inte bara funkar till det mesta, det är därför de vinerna kallas för en Sommeliers bästa vän, det går att rekommendera till i stort sett vad som helst. Riesling med lite sötma funkar ju även till mat med hetta. Druvan är även lite som en kameleont då den kan ta sig an många olika skepnader, från krispiga, snustorra fräscha viner, hela vägen till superkomplexa dessertviner med mycket sötma och ibland till och med ädelröta.

Denna skepnad är kanske inte lika vanlig, som ett mousserande vin. Kanske ett roligt alternativ till nyårsmaten i år?

Systembolagets beskrivning:

Nyanserad, mycket frisk smak med inslag av gröna äpplen, anis, bivax, ljust bröd, päron, hasselnötter och citrus.

Domaine des Huards, Ouvrage, 2016

Nr 94133 – 269 kr

Frankrike, Loiredalen, Cheverny

Druvor: 85% Pinot Noir, 15% Gamay

Alkohol: 13% abv.

Ett vin från Cheverny i Loiredalen, som ligger långt österut i dalen, nästan rakt söderut från Paris. En spännande blandning av Pinot Noir och Gamay som låter som att det kan vara lite av det bästa av två världar.

Systembolagets beskrivning:

Nyanserad, kryddig smak med fatkaraktär, inslag av blåbär, sandelträ, björnbär, viol, lakrits och skogshallon.

Sassicaia, 2018

Nr 94245 – 1 999 kr

Italien, Toscana, Bolgheri

Druvor: 85% Cabernet Sauvignon, 15% Cabernet Franc

Alkohol: 13,5% abv.

Originalet. Den första så kallade Supertoscanaren som är globalt hyllad till skyarna. Sassicaia blev världsberömt över en natt i en blindprovning som den engelska vintidningen Decanter hade ordnat slog det då okända vinet ut 33 toppviner från 1972, bland dem flera av de allra yppersta Bordeaux-vinerna.

Inte bara ett fantastiskt vin, men kan även ses som en bra investering då föregående års vin (2017) säljs nu på auktion för 2 750 kr flaskan, och 2016 års vin går för 3 100 kronor.

Alltså inte bara ett vintips, men även ett investeringstips. 😏

Stefan Leijon
Skrivet av: Stefan Leijon

Stefan är en av provningsarrangörerna som startade Fyra Flaskor. Hans första vingårdsbesök var i Kalifornien på 80-talet och till vardags jobbar han med strategisk kommunikationsdesign.