Tillfälligt Sortiment 1 April, 2022

av | mar 28, 2022 | Fyra Tips | 0 Kommentarer

Dags att skaka igång tipsen. I början hade vi tipsen i nyhetsbrevet, sedan flyttade de över hit till hemsidan. Efter en lugnare period i början av året så stannade allt av lite, men nu känns det som att det är dags för nya tag.

Vi satsar på att från och med nu lägga upp fyra tips varje måndag förmiddag inför fredagens kommande släpp.

Fredag den 1a April, 2022

Erdener Treppchen, Riesling Kabinett -6-, 2020

179 kr

Tyskland, Mosel

Druvor: 100% Riesling

Alkohol: 8% abv.

Varför?

En frisk Riesling med sin höga syra med lite sötma kvar och därmed lite mindre alkohol. Josigt och friskt såhär på vårkvisten. Något att smutta på innan middagen eller till lite ostar efteråt kanske?

Info från Systembolaget:

Mosel ligger i sydvästra Tyskland, och sträcker sig från gränsen mot Luxemburg till Koblenz, där Mosel rinner ut i Rhen. Druvorna till detta vin kommer från vingårdsläget Erdener Treppchen, norr om staden Bernkastel-Kues. Odlingarna ligger i branta sluttningar 110-170 meter över havet.

Musten spontanjäser vid 16 grader ekfat om 1 000 liter. Ekfaten är producerade av ek från trakterna kring Mosel, så kallade mosel fuder. Efter avslutad jäsning vilar vinet ett halvår på faten. Vinet har inte genomgått malolaktisk omvandling.

Nyanserad, mycket frisk smak med liten sötma, inslag av päron, ananas, vita blommor, persika och rökig mineral.

Vino Volta, Methode Ancestrale Grenache, 2021

249 kr

Australien, Western Australia, Greater Perth, Swan District, Swan Valley

Druvor: 100% Grenache

Alkohol: 13% abv.

Varför?

När det börjar bli varmare ute och grillen åker fram så är det ju härligt med en frisk Pet Nat. Denna låter ju härlig med friska röda bär med lite bubblor på det. Skål för våren!

Info från Systembolaget:

Druvorna till detta vin hämtades från vinodlingar i Swan Valley, nära staden Perth.

Druvorna pressades som hela klasar. Detta vin har sedan framställts med méthode ancestrale. Detta innebär att man inte tillsatt jäst och socker för att få till en andra jäsning på flaska och få ett mousserande vin. Istället har man buteljerat vinet innan det jäst klart och kolsyran bildas medan jäsningen slutförs på flaskan.

Fruktig smak med inslag av jordgubbar, hallon, färska örter och lingon.

Marcel Lapierre, Morgon, 2020

259 kr

Frankrike, Bourgogne, Beaujolais, Beaujolais Cru, Morgon

Druvor: 100% Gamay

Varför?

Högkvalitativ Cru Beaujolais är alltid härligt med dess bärighet men samtidigt lite mer komplex och spännande än de ”vanliga” vinerna från Beaujolais då detta vin kommer från ett ypperligt läge och från väldigt gamla vinrankor. Det känns lite som att vi kan släppa taget om de tyngre rödvinerna nu när solen tittar frma och glädjas åt våren med friska frukter utan att kompromissa på kvalitet och komplexitet.

Info från Systembolaget:

Beaujolais ligger i södra Bourgogne, strax norr om Lyon. Morgon är ett av tio byar i området som får skriva ut ursprunget i namnet. Druvorna till detta vin kommer från 30-125 år gamla stockar från flera olika vingårdslägen.

Druvorna från de olika vingårdslägena vinifieras för sig. Vinifieringen skedde utan tillsatt jäst. Vinet har lagrats ett halvår på ekfat och har sedan buteljerats utan filtrering.

Bärig, nyanserad smak med inslag av skogshallon, jordgubbar, viol, sandelträ, lingon och rosmarin.

Bodergas Poniente, Fino

349 kr

Spanien, Andalusien, Jerez

Druvor: 100% Palomino Fino

Alkohol: 15% abv.

Varför?

Prova gärna at servera denna Fino Sherry till mat. Detta vin är ju som gjort för tapas och funkar förvånansvärt bra till många typer av mat på grund av sin otroliga och komplexa smakbild. Vinet har legat under ”Flor” under en längre tid och oxideras därmed på ett kontrollerat och medvetet sätt vilket ger detta vin denna stiltypiska smakbild av nötighet, örter, gula frukter och lite jäst-inslag.

Info från Systembolaget:

Jerez ligger i Andalusien i sydvästra Spanien. Druvorna till detta vin kommer från gamla vinstockar. Druvorna till detta vin kommer från producentens vingårdar San Cristóbal, San José och El Aljibe.

Fino är en klar, svagt ljusgul, lätt och mycket torr sherry som får sin karaktär av att det under lagringen bildas sedan ett jästtäcke ovanpå vinet, så kallat flor. Flor kan bildas om man inte fyller upp det fat eller den tank vinet förvaras i. Flortäcket ser ut som ett tjockt skum och består av jäst och andra mikroorganismer. Täcket skyddar vinet mot syre och oxidering men ger även smak till vinet. Denna sherry har legat i ett solerasystem där faten i genomsnitt är åtta år gamla. Efter buteljering flasklagrades sherryn ytterligare två år.

Stiltypisk, jästig, mycket frisk smak med inslag av gula äpplen, citrus, mandel och torkade örter.