Tillfälligt Sortiment 22 april, 2022

av | apr 18, 2022 | Fyra Tips | 0 Kommentarer

På fredag släpps 36 nya viner, nedan hittar du våra fyra tips.

Vill du se alla viner som släpps på fredag, klicka på knappen.

Fredag den 22a April, 2022

Lambrusco del Fondatore, 2020

Italien, Emilia-Romagna, Lambrusco di Sorbara

Druvor: 100% Lambrusco

Köpte detta vin vid förra släppet för ett år sedan, och det var helt perfekt som ett vin att servera vid vårens första grillningar. Lätt, friskt, bubbligt men eftersom det är ett ljust rött vin, får du mer röda bär och lite citrus.

Ser fram emot att fylla på med ett par flaskor i år också.

Lambrusco ligger nordväst om Bologna i regionen Emilia-Romagna. Lambrusco är indelat i fyra DOC-områden vid städerna Modena och Reggio Emilia, och Lambrusco di Sorbara är ett dem.

Druvorna pressas och får genomgå 24 timmars skalmaceration vid 10-12 grader innan jäsning. Vinet har sedan genomgått en andra jäsning i flaska och har sedan lagrats i flaska i minst ett halvår.

Bärigt, pärlande, mycket friskt vin med inslag av körsbär, jordgubbar, granatäpplen, hallon och blodapelsin.

Guímaro, Camino Real, 2019

Spanien, Galicien, Ribeira Sacra

Druvor: Mest Mencía, men även andra lokala druvor

Ett fruktigare, lättare rödvin från Spanien med mineralitet. Man blir ju riktigt nyfiken på denna.

Ribeira Sacra ligger i Galicien, i nordvästra Spanien. Druvorna till detta vin kommer från branta terraserade vinågrdar i Amandi. Vinstockarna är i genomsnitt 50 år gamla och är planterade 400-500 meter över havet.

40 procent av druvorna avstjälkas och resterande jäser som hela klasar. Vinifieringen sker spontant i öppna träkar om 3 500 liter. Jäsning och maceration varar 45 dagar. Vinet har lagrats på stora ekliggare om 5 000 liter samt en mindre del i ekfat om 225 och 500 liter.

Nyanserad, fruktig smak med inslag av mörka körsbär, blåbär, färska örter, blodapelsin, viol och mineral.

Moussé Fils, La Vie En Meunier, Ratafia

Frankrike, Champagne

Druvor: 100% Pinot meunier

Ett lite annorlunda vin som traditionellt serveras som en aperatif. Gjort på en av de druvor som får förekomma i Champagne, men i det här fallet så har jäsningen avbrutits innan vinet jäst färdigt genom att addera destillerad alkohol vilket dödar jästen. Resultatet blir ett sötare vin med ganska tydlig alkoholdoft. Smaken drar ofta åt torkad frukt och nötter.

Vi bjöds på Ratafia i Chablis när vi var där nyligen, och vi köpte med en flaska men den är ju redan slut…

Saknas.

Strekov 1075, Porta #6

Slovakien

Druvor: Grüner veltliner, Welschriesling, Devín och Aurelieus

Nyfiken på orangevin? Här kommer en höjdare!

Denna är en så kallad ”non vintage” eftersom vinet innehåller must från druvor som skördats olika år.

Skalmacerarerade druvor med hög syra gör att detta blir ett superfräscht, frikst vin med stor karaktär. Skalkontakten gör att aromerna drar åt orange-citrus och stenfrukter. Ett vin som tar för sig.

Slovakien ligger i Centraleuropa. Druvorna till detta vin kommer från Južnoslovenská i södra Slovakien norr om floden Danube.

Detta vin är gjort på en blandning av tre olika årgångar. Druvsorten aurelius är från 2018 och har jäst med skalkontakt. Devín och welschriesling är skördade 2019 och är också jästa med skalkontakt. Grüner veltlinerdruvorna skördades 2017 och pressades och jäste utan skalkontakt. Jäsningen skedde spontant i öppna kar.

Vinerna som ingår har lagrats på gamla ekfat. I vissa fall uppstod flor då faten inte fylldes helt. Buteljering skedde i augusti 2020 utan filtrering, klarning eller tillsatt svavel.

Nyanserad smak med liten strävhet, inslag av röda äpplen, nypon, torkade aprikoser, blodapelsin, kryddor och rött te.

1200 flaskor släpps.