Tillfälligt Sortiment 29 april, 2022

av | apr 25, 2022 | Fyra Tips | 0 Kommentarer

På fredag släpps 36 nya viner, nedan hittar du våra fyra tips.

Vill du se alla viner som släpps på fredag, klicka på knappen.

Fredag den 29e April, 2022

Spier, 21 Gables, Chenin Blanc, 2019

Sydafrika, Western Cape, Cape Town

Druvor: 100% Chenin Blanc

Fredrik fick Sydafrika-längtan och blev sugen på denna Chenin Blanc. Har hört bra saker, men ingen av oss har provat denna än. Något vi kan råda bot på i helgen.

Info från importör:

Skörd/Vinifikation: Druvor skördades för hand och kyldes ner innan man sorterade och krossade dem. Jäsningen ägde rum i en kombination av 300L, 400L, 500L och 2500L franska ekfat. Vinet fick sedan mogna i 14 månader på fat; 60% nya.

Mjuka aromer av torkade aprikoser och mogen tropisk frukt, med en underton av ek och vanilj.

Fin balanserad syra med runda rika smaker av vit persika och mandel med en lång och krämigt avslut.

Passar till: Servera gärna till fläskkött med orientaliska smaker, karamelliserat ankbröst eller grillad fisk.

Domaine Louis Lequin Et Fils, Santenay Vieilles Vignes, 2018

Frankrike, Bourgogne, Côte de Beaune, Santenay

Santenay har blivit lite av en favoritappelation i Bourgogne för lite mer lättdruckna, friska viner som passar till mycket. De ligger även i förhållandevis låg prisklass jämfört med många andra områden i Bourgogne. Vi har hittills aldrig blivit besvikna av en Santenay, så denna måste provas.

Info från Munskänkarna:

Fint utvecklad doft med jordgubbar, skogshallon, lingon och ek i tonerna. Medelfyllig, god, fruktig och utvecklad smak med nyanserade toner, tydlig tanninstruktur, fin syra och riktigt bra längd.

Kanonkop Estate, Paul Sauer, 2018

Sydafrika, Western Cape, Stellenbosch

Druvor: 70% Cabernet Sauvignon, 15% Cabernet Franc, 15% Merlot

Vi fick chansen att prova Paul Sauer hos Kanonkop i Sydafrika tidigare i år och man förstår varför det är deras flaggskeppsvin. Ett vin som tar för sig och som sätter sig i minnet.

Vi provade denna 2018, men även 2017 och en 1998.

Info från importören:

Kanonkop Paul Sauer produceras från vinstockar med en medelålder på 28 år. Alkoholjäsningen genomfördes i öppna betongkar under fem dygn med en temperatur på 29 °C. Varje dag en manuell blandning (varannan timma) av druvskal och must, allt för att extrahera mycket frukt och tanniner till vinet. Därefter lagrades vinet i 24 månader på 100% nya 225 liters franska Nevers ekfat.

Torres, Mas La Plana, 2017

Spanien, Katalonien, Penedès

Druvor: 100% Cabernet Sauvignon

Ett dundervin från Torres som flera samlar. Detta har även gått bra på auktioner under åren. Något att lägga undan för den där födelsedagsmiddagen eller för att fira att det är tisdag kanske?

Vi har haft nöjet att prova dessa några gånger, och jag brukar alltid köpa ett par flaskor att lägga undan. De går alldeles utmärkt att dricka direkt eller inom 10-15 år.

Penedès ligger i Katalonien sydväst om Barcelona. Druvorna till detta vin kommer från vingårdslägena Teula, Torreta, La Plana och Mina i vingården Mas La Plana som omfattar 29 hektar. Vingården är enbart planterad med cabernet sauvignon och planterades mellan 1964 och 1979.

Musten jäste i temperaturkontrollerade rostfria ståltankar och har sedan lagrats ett och ett halvt år i franska ekfat varav merparten var nya.

Nyanserad, utvecklad doft med tydlig fatkarkaktär, inslag av mörka körsbär, svarta vinbär, kakao, vanilj, plommon, tobak och eukalyptus.

Nyanserad, utvecklad smak med tydlig fatkarkaktär, inslag av svara vinbär, plommon, mörk choklad, ceder, kaffe, tobak och örter.