Tillfälligt Sortiment Maj 13, 2022

av | maj 9, 2022 | Fyra Tips | 0 Kommentarer

På fredag släpps 41 nya viner på Systembolagets tillfälliga hyllor.

Det är de där mörkgråa hyllorna som ofta står någonstans mitt i butiken. Här hittar du ofta små skatter som generellt håller en något bättre kvalitet än vinerna du hittar på de ”vanliga” hyllorna. (det finns såklart många undantag)

Fredag den 13e maj, 2022

Cantina Fratelli Carafoli, Toccacielo, 2021

139 kr

Italien, Emilia-Romagna, Lambrusco Grasparossa di Castelvetro

Druvor: 85% Lambrusco Grasparossa, 15% Malbo Gentile

Varför?

Nu kommer värmen äntligen. Vet inte om det bara är vi som blir sugna på att hänga ute och grilla.

En lätt och bubblig Labrusco känns då som att det hör lite till i min värld. Grilla lite kyckling och grönsaker och avnjut detta med vänner och detta vin.

Info från Systembolaget:

Lambrusco odlas nordväst om Bologna i regionerna Emilia-Romagna och Lombardiet. Produktionen är indelad i fyra zoner vid städerna Parma, Modena, Mantua och Reggio Emilia. Det finns åtta olika Lambrusco-viner med egen ursprungsbeteckning (DOC) och Lambrusco Grasparossa di Castelvetro är ett av dessa. Vinerna med denna beteckning måste bestå av minst 85 procent lambrusco grasparossa.

Skörd/Vinifiering: Efter en kort tids kallmaceration jäser man vinet med skalen och kärnorna nedtryckta under ytan, en metod som här kallas capello sommerso. Den andra kolsyregivande jäsningen skedde med tankmetoden, också känd som cuve close, charmatmetoden eller i Italien som autoclave. Tankmetoden innebär att den kolsyregivande jäsningen sker i en trycktank.

Doft: Fruktig, ungdomlig doft med inslag av körsbär, blåbär, örter, hallon och viol.

Smak: Fruktig, ungdomlig smak med inslag av körsbär, blåbär, örter, hallon och viol.

Passar till: Serveras vid 12-14°C till lätta rätter av ljust kött, gärna kallskuret och småplock.

Thymiopoulos, Naoussa Alta, 2018

199 kr

Grekland, Makedonien, Naoussa

Druvor: 100% Xinomavro

Varför?

Kul att testa bra viner från Grekland. Denna druva (Xinomavro) påminner lite om Nebbiolo i uttrycket. Stabil struktur med härlig fruktighet och frisk syra.

Kanske dags för lite grillade lamm-gyros med en hemgjord tzatsiki i ett gott pitabröd?

Info från Systembolaget:

Naoussa ligger i norra Grekland och fick, som första område i Grekland, appellationsstatus 1971. Druvorna till detta vin kommer från 25 år gamla vinrankor som växer runt byn Fytia. Vinodlingarna ligger på 450-650 meters höjd.

Skörd/Vinifiering: 18 dagars inledande skalmaceration följt av upp till tre månaders spontanjäsning. Delar av druvorna jäste som hela klasar. Vinet har lagrats åtta månader på franska ekliggare.

Doft: Nyanserad, kryddig doft med inslag av fat, nypon, oregano, mogna jordgubbar, rökig mineral, hallon och lagerblad.

Smak: Nyanserad, kryddig smak med inslag av fat, mogna jordgubbar, nypon, kanel, vitpeppar, körsbär, lagerblad och pomerans.

Passar till: Serveras vid 16-18°C till rätter av lamm- och nötkött.

La Chimère, Domaine Brand & Fils

239 kr

Frankrike, Alsace

Druvor: 100% Riesling

Varför?

Ett busigt men högkvalitativt orangevin från Alsace, gjort på Riesling från 2017, 2018 och 2019 för att få till den unika smakbilden. Frisk syra som väntat från denna druva, men med en strävhet och smak av citrus och stenfrukter.

Saknas

Info från producenten:

Smakmässig uppskattning: Riesling är King-druvan i Alsace. Det sägs också att druvan lätt lyckas uttrycka den terroir som den växer på.

Tack vare vårt sätt att odla vinstocken och god jordbearbetning kan denna druvsorts rötter gå ner till mer än 10 meters djup och fånga upp berggrundens spårämnen och mineralsalter.

Riesling La Chimère är alltså ett mycket strukturerat mineralvin på gommen med citrusaromer. Den är livlig och salthaltig med toner av nypon, akacia och kaprifol.

Ciavolich Fosso Cancelli, Ciavolich, 2020

295 kr

Italien, Abruzzerna, Cerasuolo D’Abruzzo

Druvor: 100% Montepulciano

Varför?

En lite mer kaxig rosé som är gjord på druvan Montepulciano. Inte den lätta, friska, bleka rosén som har varit på modet på sistone. Detta är istället ett mer komplext vin med smaker av körsbär, jordgubbar och en aning syltighet. Väldigt nyfiken på detta.

Saknas.

Info från producenten:

De utvalda druvorna kommer från de älsta lägena på gården. Handskördat och transporterade i små lådor till källaren.

24 timmars skalmacerering i små betongtankar, sedan spontan jäsning i amfora utan temperaturkontroll. Vinet fick ligga kvar på jästfällningen i amfora tills det var dags för upphällning på flaska följande vår.

Vinet har en intensivt rosa färg med dofter av jordgubbar, körsbär, rödfruktig sylt. Friska smaker av körsbärstomater som sticker ut med en härligt, mjukt, och runt avslut.

Vi producerar 1,300 flaskor, alla är numrerade på etiketten.